Brasan susar av vinddraget utifrån. Klockan på väggen tickar tiden framåt och jag sippar en whisky, härligt värmande efter en lång promenad.
Det blev en skön dag i solig vinterskrud, snölösa Skånska vintern med bara och leriga åkrar som kantas av tallskogens seghet och vinsskyddande nödvändighet. Jag fick en dag av många timmar, av tid som idag ingen längre verkar ha. Man flänger lite vid sidan av det riktiga livet på något märkligt sätt och skyndar mellan olika måsten som ingen egentligen verkar uppskatta ett endste dugg. Men det är så det ska vara, så det alltid har varit, tycker man. Säg nä för fan!
Ett tag var det lite coolt att vara väldigt busy och fara mellan hyfsat ointressanta aktiviteter. Ju mer stressad desto viktigare liv. Nu har det plötsligt börjat svänga om till dess motsats. Det är lite inne att ha tid. Tiden är allt vi har och vi tänker noga igenom vad vi ska göra med den, vad vi måste och vad vi verkligen vill fylla våra dagar med.
Vill vi stressa och aldrig känna oss nöjda med någonting? Missa barnens luciafika på förskolan för en krävande chef eller aldrig hinna ta en spontan kaffestund med vännen som alltid finns där, men som man aldrig hinner uppleva annat än på facebook.  Människors möten med varandra borde ligga främst i agendan. Det är här det händer, här vi känner, upplever och utvecklas, inte på Väla eller med tusen andra "att göra måsten" på listan. Ärligt talat har jag svårt för människor som inte har vett nog att prioritera sin tid och fylla den med "rätt" saker.
Jag är begåvad med en underbar granne, som i timmar sitter och knåpar samman fina kort och skickar till alla sina vänner, även till mig, mannen och barnen, på deras namnsdagar. Då menar jag ALLA ens namnsdagar.  I vår familj hamnar det på tolv kort om året! DET tycker jag är helt fantastiskt omtänksamt av henne, att lägga sin tid på att glädja andra då och då. 
Därför blev jag också så glad när en vän slängde iväg en inbjudan i all enkelhet. Glögg erbjuds, alla tar med något gott och det är en dag mitt i veckan som kan förgyllas av härlig mänsklig värme. Inget svårt, inget avancerat eller påkostat, bara att mötas och lämna plats åt livet.
 
Idag provbakade jag en goding. Kanske passar den på glöggkvällen i veckan som kommer. Kanske kan den avsluta en härlig Nyårsmiddag? I vilket fall så finns den i mitt kylskåp nu och där blir den inte gammal kan jag lova! Jag envisas med mina cheesecakes eftersom jag älskar lätt och snabbakat, ingen ugn behövs och inget klydd. Bara gott!
 
 Nötig Cheesecake
 
Blanda 200 g Digestive kex med ca 100 g smör. Tryck ut i en form.
Vispa samman 200 g färskost med 175g nötcréme samt 1/2 dl florsocker och 1 dl grovhackade hasselnötter. Bred ut smeten över kexdegen och ställ kallt innan servering. Om du vill kan du riva lite vit choklad på toppen och strö ännu mer nötter över kakan innan servering. 

Kommentera

Publiceras ej