Jaaaa! Jag gjorde det! Min värsta fasa besannades inte och nu trycker jag i mig en skiva "höftat"glutenfritt bröd till kaffet.
 
Eftersom vi provar att leva ett år på glutenfri kost, eller rättare sagt sonen, men det är enklast om vi alla håller jämna steg med honom och han inte behöver känna sig speciellt annorlunda,så bakas det en hel del nu och det gillar ju jag! Det går en hel del smörgåsar i familjen och ett bröd räcker inte särskilt långt vissa dagar.
Då jag är en bagerska som gillar att höfta till det när jag bakar och inte avskyr, men kanske ogillar att slaviskt följa recept, befarade jag det värsta. In traskade jag i en snårskog av glutenrecept med diverse för mig okända ingredienser som rismjöl, pofiber, psylliumfröskal och annat svårstavat! 
Jag fick veta av dietisten att vissa produkter bör användas som tillverkaren rekommenderar för bästa resultat, det vill säga, inga höftningar här tack!  
Ja, det började bra. Jag läste, mätte och vägde, men så idag kunde jag inte längre hålla mig! Jag höftade!
 
Typ såhär,
 
HÖFTAT MATBRÖD gott att rosta...
 
Några dl majsmjöl
Ca 4 dl pofibrer och några msk psylliumfrön
1 tsk salt
2 tsk bakpulver
Ca 2 dl Finax grova mjölmix 
4 stora ägg
2 dl Smetana
2 dl Fjällfil
2 tsk olivolja eller 50 g smör om man vill, (jag glömde bort det och det blev bra ändå).
 
Blanda allt i en gegga som blir rätt lös. Låt svälla ca 10 min. Blir det för torrt kan man alltid ta lite extra fjällfil. Man kan hä i vad som helst av vad man gillar, creme fraiche, kesella, yoghurt eller gräddfil....men gärna en fetare variant.
Slå i en välsmord, mjölad form och strö solrosfrön över. Grädda lågt ner i ugnen i ca 50 min med 175 grader.
 
 

Kommentera

Publiceras ej