Nytt år, nya trender. Så brukar det alltid vara, att sia om framtiden, försöka se lite mer än möjligt. Vi söker kanske tryggheten i att veta vad som komma skall och kunna förbereda oss på det. Nya mattrender, nya motionsformer och en ny självkänsla.
En gammal trend är dock att varje år lova sig själv nya sunda tag, som mer motion, bättre kost, sluta röka, ta tag i sin stress och helt enkelt må bättre.
I år verkar det drälla av sockerutmaningar. Eftersom det visar sig att socker är nästan lika beroendeframkallande som nikotin, är det nu många som vill minska sitt intag. Diverse utmaningar dyker upp och man ska t.ex. fixa fem dagar utan socker.
Lär finnas en bra bok om konsekvenserna av att äta mycket socker som heter "Sockerbomben i din hjärna" av Bitten Larsson och Pia Nordström.
 
Jag har alltid placerat mig till lagomtyckarna, dem som anser att du kan äta av allt, men inte alltid. Typ de gamla lördagsgodisföräldrarna som promt hänvisar till att satsa lördagen till frosseri och lättja. Inte alltid så konsekvent kanske, men promt tveksam tlll hurvida ens tuggummi är bra mitt i veckan eller inte. 
Idag tycks folk vilja ha lördag hela veckan och man ska ju njuta av livet medan det ÄR. Tyvärr påverkar detta tänk direkt våra barn, vars tandhälsa idag är sämre än på många år och som man numera kan sortera in i vilken socialgrupp du tillhör genom att ta en titt i munnen. I förlängningen alltså baserat på ditt socker och matintag. Flourtantens försvinnande gjorde inte heller saken bättre. 
 
Min utmaning ligger nog mer åt det rörliga hållet, som typ motion och sånt! Cykla, yoga, jogga, promenera, simma. Saker som jag lärt mig gilla med åren och som det är viktigt att man just gillar för att orka hålla fast vid det. Sex veckor lär det ta enligt vissa experter att anlägga en ny vana. Kanske är det att gilla gröt på morgonen, eller att verkligen känna suget efter en joggingtur i skogen. Sedan kan man ju alltid fråga sig VARFÖR ska jag vara så jävla nyttig då? Var och en får hitta sitt driv, sin mening och för min del är det att få leva frisk och glad, men också vara en förebild för barnen och lära dem bra matvanor och att motion är endorfinpåslag och feelgood i kropp och själ.  Sedan känns det ju sååå mycket bättre att trycka i sig en muffins till kaffet om du först cyklat en mil! 
 
socker, motion,