Rulltårta!! Gud så gott och usch så länge sedan jag bakade en. Faktiskt mest för att jag fått för mig att det är svårt att baka rulltårta och mestadels spricker eller vägrar lossna från smörpappret. Så fel jag hade, iallafall idag! 
 
Hittade ett ljuvligt glutenfritt recept på mjölpaketen och där satt den! Fikan i ett grått och regnigt Skåne var räddad. 
 
RULLTÅRTA glutenfri
 
Vispa 4 ägg med 1 dl socker
Blanda i 1 dl glutenfritt mjöl (från Jytte, vilket finns på City Gross och Konsum.)
samt 1 tsk bakpulver. 
Blanda och slå upp på ett smörpapper i en plåt. 
In i ugnen 7 minuter på 175 grader utan varmluft
 
Vänd upp kakan på ett sockrat smörpapper och dra försiktigt bort det första smörpappret. Nu är värsta momentet över.
 
Blanda 150 g färskost med valfri mängd hallon och florsocker. Smörj in rulltårtan och strö över lite kockosflingor om så önskas. Här kan man ju snåla lite med florsockret om man inte vill ha det så sött. Rulla ihop
Jag serverade sedan skurna bitar med en klick vispad grädde och hallon. Total succé kan jag lova! 

Kommentera

Publiceras ej