Vegetarisk mat är alltid på tapeten och det divideras bland både unga och gamla om hur det smakar, ser ut och "vi är väl inga kaniner", tycker de som gärna klämmer i sig kött sju dagar i veckan. Vi har alltid ätit kött, inget konstigt alls. Men mycket forskning pekar på att vi mår bättre av att äta lite mindre rött kött och speciellt män mellan 50-60 ska helst dra ner drastiskt på köttkonsumtionen för att överleva sin 61-års dag. 
 
Själv gillar jag att äta kött, i alla former, men jag har svårt att acceptera dålig djuruppfödning, långa plågsamma transporter och antibiotika i mängder för att maximera vinster. För att döva samvetet köper jag mest kött i köttaffären som påstår sig vara närproducerat iallafall, men jag kör också hårt med familjen och väljer att laga en hel del vegetariska måltider. Nu grönskar det dessutom i krukorna och fönsterkarmarna fylls av små söta chiliplator, späda tomatplantor och snabbväxande zucchini. Det kliar så i fingrarna att få pimpa igång årets växthussässong på riktigt! Lite varmare nätter först tack!
Förra veckan flög det i mig att laga all kvällsmat i grönsakernas tecken, eller vad sägs om
 
Måndag - Hemlagad tomatsoppa med creme fraiche och pasta
Tisdag - Vegetarisk lasagne 
Onsdag - Vegetariska biffar med tzatziki
Torsdag- Crêpes med broccoli och färskost
Fredag- Grönkålspaj med ost och nötter
 
Det känns riktigt bra och hur gott som helst om man bara fläskar på med smaksättningen.
Om mannen får bestämma blir det sedan
Lördag - Kött
Söndag - Kött

Kommentera

Publiceras ej