Efter en tid i skolköket är min slutsats om socker i mat tillsammans med  min fördom om barn helt bekräftad! Punkt slut, inget att snacka om! Vi är totalt tillfångatagna redan som barn i sockerberoendet...jag har mött det själv, varje dag under många veckor.
Vi har serverat massor av goda färska grönsaker som, kål, paprika, tomat o löksallad, rivna morötter, broccoli, bönor, you name it! Alltid kvar, alltid påminnas om att prova och alltid så lite som möjligt av dem på tallriken. 
Men vad är det då som tar slut i skålarna, vad öses upp med rågade högar på tallriken, vilka munsbitar fightas man om till sista biten i en ekande tom skål?? Finns det inte mer??? Nu är de slut! Kan du hämta mer!!!?? Får man bara två??
 
Ärtor- söta
Majs- söta
Ananas- sött
Apelsin- sött
Lingonsylt- sött
Melon- sött
Inlagd gurka- sött
Inlagda rödbetor- sött
 
(Ketchup - ingen grönsak, jag vet, men jättesött!! Jättepopulärt och helst till ALLA maträtter!)
 
Finns ingenting som är så populärt som dessa topp åtta. Allt smakar sött och allt tilltalar våra smaklökar till det yttersta. Vi måste lära våra barn att ta av allt, att våga smaka och ge kunskap om hur det påverkar hälsan. Vissa barn är duktiga och tar lite av alla sorter, men en del tar lätt två deciliter lingonsylt till köttbullarna, eller bara ärtor på halva tallriken och ingen kålsallad. Jag märker själv på min yngsta hur begiven hon är på allt sött och hur hon som liten var ytterst känslig med att äta på jämna tider för att inte blodsockret skulle falla och hon förvandlas till en ytterst besvärlig och grinig unge. 
Ät mer grönt, men kanske inte bara välja det söta gröna!

Kommentera

Publiceras ej