matkasseMånga är vi som hänger på trenden med matkassar. Många företag och butikskedjor är det som idag erbjuder människor ett färdigt koncept att slippa planera och inhandla den mat vi för veckan tänker äta. Det är ett bra sätt att enkelt klara vardagen och dessutom laga hyffsat nyttig och varierad kost. City Gross har dessutom som första företag en viktväktarkasse att erbjuda med fem middagar sammansatta av en kostexpert.
För ca 650 kronor kan man hämta sin påse, packad och klar i affären. På hemsidan finns alla recept att ta del av och nyfiken som jag är, var jag tvungen att jämföra innehållet i kassen med en egenköpt variant med exakt samma råvaror för fyra personer och fem middagar. Jag storhandlade på Ica och slogs med häpnad att det kostade mig ca 300 kr. Alltså kostar den tid du tjänar in på att slippa gå ett varv i affären ca 1400 kr varje månad. Lite magstarkt enligt min mening, men säkert värt sitt pris för dagens stressade människor. Att hitta ett koncept som "hjälper människor i sin vardag" måste vara en guldgruva för de företag som hänger på stresstrenden. Själv hade jag blivit ännu mer stressad av att bli fråntagen rätten att välja min egen bit kött och att inte istället kunna lägga de där extra slantarna på t.ex. ekologiska råvaror och närproducerat kött hos slaktaren. Personalen i köttaffären här i byn har dessutom ryckt upp sig, nyanställt och gått på charmoffensiv. Mycket trevligt ställe att hänga på!

Kommentera

Publiceras ej